#makanak4 WHO LIVING HER LIFE TO THE FULLEST

Tuesday, November 29, 2016

Perancangan Kesihatan Untuk Persediaan Haji

Assalamualaikum dan salam sejahtera readers.


Haji....
Alhamdulillah tadi sempat ke Tabung Haji untuk simpankan duit anak2 ni plus buka buku akaun untuk si tomei Hanan. Cantikkan buku akaun hanan,warna hitam dan hijau. Jeles mak,mak nak tukar tak boleh.



Masa tengah berurusan di kaunter, petugas bank tanya mak nak daftarkan haji tak untuk anak2 sebab dah layak untuk daftar haji? (Layak daftar haji dalam akaun perlu ada RM1300). Ok,terus daftarkan kaklong ngan kakngah sebab duit depa dah lebih.... Alhamdulillah cepat je rupanya daftar haji ni

Tapi bila tengok tahun peruntukan haji, tahun 2110M . 94 tahun lagi nak......

Petugas kaunter maklumkan sekarang ni daftar je dulu untuk haji puan,jika dah cukup boleh buat rayuan pada Tabung Haji. Lagi satu jika pilih untuk pergi dengan private agency pun perlu daftar juga dengan TH

Ntah mama sendiri belum tentu panjang umurnya nak...

Bila kita ingin menunaikan haji atau umrah,kita juga perlu pastikan kesihatan kita dalam keadaan baik setiap masa. Betul,ajal maut di tangan Allah tapi kita sebagai pembawa kepada badan yang menjadi amanah Allah perlu pastikan kita tidak 'merosakkan' tubuh badan kita dengan sengaja.

Jaga pemakanan,amalkan gaya hidup yang sihat dan pastikan tubuh badan kita cukup keperluan nutrisi agar sentiasa sihat dan kekal cerdas. Lagi pula sekarang ini terlalu banyak penyakit yang silent killer katanya seperti serangan jantung,strok.

Inisiatif saya buat mereka agar mereka sentiasa diberikan kesihatan yang baik dengan mengamalkan sebolehnya cara hidup sihat. Jaga pemakanan mereka serta cuba untuk cukupkan keperluan nutrisi mereka. Di samping doa agar mereka semua diberikan kesihatan yang baik. Jajan is no in the house. Mak kau hijau nanti jadinya.

Semoga kita semua diberikan kesempatan menjadi tetamunya bersama2 ye. Doa dan usaha. Yang lain adalah urusanNya...

Nota kaki: lawa pula mak tengok uniform akak TH ni....

Love youself love your family
Share:

1 comment:

CONTACT ME


FULLTIME LIFESTYLE BLOGGER

FOR INQUIRIES | COLLABORATION

KINDLY CONTACT ME AT norlen.othman@gmail.com


CARIAN

ARKIB

Labels

Blog Archive