#makanak4 WHO LIVING HER LIFE TO THE FULLEST

Monday, February 8, 2016

Merawat Scoliosis Secara Semulajadi

Assalamualaikum dan salam sejahtera readers.

Hari ni mama nak share pasal scoliosis ataupun kita panggil tulang bengkok. Bengkok yang macam mana? Meh mama belanja gambar...


Scoliosis merupakan keadaan di mana tulang belakang kita membengkok dan melengkung pada paksinya. Membentuk sama ada seperti huruf S atau huruf C. Scoliosis bukanlah satu jenis penyakit.

Golongan paling ramai terkena scoliosis adalah wanita sebanyak 2% berbanding lelaki 0.5%. Selalunya,pesakit tidak sedar pun bahawa dia mempunyai scoliosis tetapi ibu bapa atau saudara mara yang menyedari keadaan tersebut.


Di antara tanda2 anda mempunyai scoliosis:

1. Jarak antara tangan dengan trunk tidak sama
2. Kedudukan kepala tidak selari dengan badan
3. Salah satu kedudukan bahu tinggi sebelah
4. Seperti bonggol pada bahagian belakang badan
5. Tulang belakang yang membengkok kelihatan jelas
6. Kedudukan pinggang tidak sama
7. Bentuk badan yang nampak tidak normal

Punca scoliosis:
Terdapat beberapa jenis scoliosis tetapi yang paling banyak adalah jenis Idiopathic Scoliosis yang bermaksud punca tidak diketahui. Tetapi berdasarkan kajian, di antara punca yang boleh menjadi penyebab Idiopathic Scoliosis adalah:

  • Faktor genetik
  • Mempunyai masalah kolagen
  • Hormon yang tidak stabil
  • Faktor mekanikal seperti membawa beg yang berat untuk jangka masa yang panjang.

Rawatan Alternatif Scoliosis Secara Semulajadi


Alternatif semulajadi dari Shaklee dapat membantu mereka yang mempunyai scoliosis untuk mengurangkan rasa sakit dan berasa lebih sihat.

° Vivix - mengandungi ramuan botani Shaklee yang tersendiri iaitu Polygonum Cuspidatum, anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol ialah kumpulan fitokimia berasaskan tumbuh-tumbuhan dengan kebaikan antioksidan dan berkesan melambatkan penuaaan sel.

° Collagen Powder - sendi kita; ligamen, tisu, kusyen adalah diperbuat daripada unsur protein iaitu kolagen. Collagen Powder SShaklee ini sangat mudah diserap kerana molekulnya yang sangat ringan kira-kira 1000 Daltob, ia boleh membantu tubuh kita dalam membina semula ligamen, tisu dan kusyen yang rosak.

° AJHT - berfugsi menyokong keselesaan sendi (ekstrak Boswellia) dengan menghalang pembentukan bahan kimia yang menyerang tulang rawan. Ekstrak Jagung bertindak sebagai kusyen bagi membantu mengekalkan tulang rawan. Ekstrak jagung membekalkan satu sumber yang pekat dengan Glukosamina yang berfungsi untuk meningkatkan sokongan kusyen sendi dan pemeliharaan tulang rawan. AJHT juga memelihara tisu penyambung yang sihat.

° Ostematrix - Tidak hanya mengandungi kalsium tetapi juga padat dengan nutrien termasuk Vitamin D ,Magnesium serta pelbagai khasiat lain untuk membina dan mengekalkan tulang yang sihat dan kuat. 4 biji kapsul Ostematrix membekalkan 1000mg elemental kalsium, 400mg magnesium dan 400IU Vitamin D untuk menggalakkan penyerapan kalsium.

Untuk sebarang pertanyaan, feel free untuk hubungi mama di 0124845882 (sms/wassap/telegram) atau boleh email di norlen.othman@gmail.com.

Love Yourself Love Your Family
FB:norlen othman
FB Page:mama lyn
Email:norlen.othman@gmail.com
Shaklee ID: 972047
SMS/WA:0124845882

Share:

0 comments:

Post a Comment

CONTACT ME


FULLTIME LIFESTYLE BLOGGER

FOR INQUIRIES | COLLABORATION

KINDLY CONTACT ME AT norlen.othman@gmail.com


CARIAN

Labels