#makanak4 WHO LIVING HER LIFE TO THE FULLEST

Monday, November 17, 2014

Jom Jadi Mak Tak Marah Anak Pula!

Assalamualaikum dan salam sejahtera readers.

Jom Tukar Mak Tak Marah Anak

Tajuk mama rini mak tak marah anak. Aishhh....bagi mama sendiri,susah nak jadi mak tak marah anak ni. Mama dengan weekdays kerja kat pejabat, balik kena settle kerja di rumah pula. Anak2 mama kaklong 6y,kakngah 5y yang adik lelaki pula 1y9mth. Kakak ngan kakngah Alhamdulillah boleh diharap tapi kadang2 mencabar kesabaran juga tau. Especially bila gaduh. Jangan ingat gegirl ni tak pandai gaduh,terpengaruh lagi dengan dunia luar bab gaduh and berebut ni,balik rumah derang implement kan pula. Yang adik pula,mmmmm. Baru mama tau, tak sama jaga anak lelaki sorang ni. Masa kaklong ngan kakngah dulu,takde la lasak sampai macam ni. Memang mencabar jaga anak teruna sorang ni tau.

Base on pengalaman mama, kadang2 kita balik dari pejabat dalam keadaan yang penat. Betul kerja di pejabat duduk jek,bukan buat workout pun. Tapi memerlukan otak kita bekerja. Bila otak kita letih,badan pun turut letih. Dan bila badan dah letih,mula la kita akan mula hilang pertimbangan. Mula la kita rasa nak marah bila balik rumah anak2 bising,buat sepah. Kita yang mak2 ni nak kena masak lagi,kain baju nak cuci,rumah perlu kemas. Penat kan jadi mak. Then mula la yang akan jadi `tarzan` kat rumah tu. Pernah tak mak2 yang lain jadi macam ni? Even sebenarnya kita cuba untuk bersabar and menjadi mak tak marah anak. Dari apa yang mama pernah dengar dari ceramah ustaz, bila kita mohon pada Allah agar diberikan kesabaran pada kita, Allah akan uji sedikit  kesabaran kita tu sebab  Allah sayang  pada kita mak2 ni.

Selalunya mama kalau sebelum balik rumah,mama akan makan dulu. Tak perlu la makan nasi. Just cukup untuk alas perut untuk elak kita lapar bila sampai rumah nanti. So takde la nanti nak marah tak tentu pasal sangat kan. Bagi mama,just biskut dengan air milo campur esp pun dah cukup. Insyaallah dapat la tahan rasa lapar sementara tunggu makan malam kan.

Berdoalah banyak2 pada Allah agar kita mak2 ni sentiasa diberikan kesabaran. Kalau boleh bangun pagi jek niat mak tak marah anak hari ni. Mama pernah baca, contoh kita ambil satu kejadian. Kalau kawan pejabat  tertumpahkan air atas meja kita,kita tak marah kan. Kadang boleh senyum and cakap it`s okay. Tapi bila anak kita tertumpah kan air atas lantai,kita punya marah kadang tak ingat dunia. Ada kan macam tu. Mama try untuk ingat macam tu. Tapi kadang2 terbabas. Ya Allah,semoga diberikan kekuatan kesabaran buat semua ibu2.

Korang boleh join group dalam fb nama Mak Tak Marah Anak. Dalam tu banyak info dan pengalaman yang korang boleh dapat dan insyaallah dapat membantu mak2 yang berusaha untuk jadi mak tak marah anak.
Sesungguhnya Allah akan membantu hamba2 yang sentiasa berusaha. Mama doakan agar mak2 semua dapat menjadi mak tak marah anak nanti. Dan semoga semua mak2 diberikan kesabaran dan dipermudahkan segala urusan agar dapat menguruskan anak dan keluarga dengan lebih  baik. Amiinnnnnnn.


Love yourself love your family
Share:

0 comments:

Post a Comment

CONTACT ME


FULLTIME LIFESTYLE BLOGGER

FOR INQUIRIES | COLLABORATION

KINDLY CONTACT ME AT norlen.othman@gmail.com


CARIAN

Labels