#makanak4 WHO LIVING HER LIFE TO THE FULLEST

Monday, August 22, 2016

Penjagaan Ketika Sakit Mata

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Readers.

Lately ni ramai yang sakit mata. Even last week a day before Aidiladha pun adik,kakngah ngan ayah sakit mata. Tapi syukur pada Allah Yang Maha Berkuasa,mama ngan kaklong tak kena sakit mata.Maybe coz kami perlu menjaga orang2 yang sakit mata n kebetulan ayah susah nak drive coz sakiy mata ayah agak teruk sampai pandangan jadi kabur dan berselaput.Even sampai hari ni (masa entry ni di tulis) mata masih merah lagi.

Sumber Google

So macam mana mama jaga and tak berjangkit sakit mata (dengan izin Allah)? Apa yang penting perlu ada adalah hand sanitizer dengan tisu yang banyak. Masa bawa adik pergi klinik (coz adik terawal yang kena), doktor pesan kena asingkan dengan orang lain (macam boleh sangat) and jaga kebersihan.No sharing things. Doktor bagi ubat titik mata dengan ubat salap mata. So bila sampai rumah,mama pastikan tangan semua orang sentiasa cuci dengan sanitizer tu. Each time lepas basuh tangan cuci. Lepas mandi cuci. Boleh kata setiap masa guna sanitizer tu sampai tempoh 5 hari habis yang botol saiz kecik tu (usually take few month untuk habis sebotol). 

Bila sakit mata, jangan lap mata dengan tangan. Dan doktor juga pesan jangan lap dengan kain sapu tangan. Cara yang betul lap dengan tisu lembut sebelah mata untuk satu helai tisu sahaja. Bukan sehelai tisu untuk kedua-dua belah mata ye readers. Dah lap mata terus buang dalam tong sampah. Jangan biar tisu tu merata-rata. This time your hygine is very important. Ingat ye.

Sakit mata ni mudah sangat berjangkit. So nak menjaga pun kene hati-hati. Tak salah ambil langkah berjaga-jaga. Tapi kalau kena juga, jangan merungut. Sakit datang dari Allah,sakit juga sebagai penghapus dosa-dosa kita jika kita redha. 

Love youself.....love your family :-)
Share:

0 comments:

Post a Comment

CONTACT ME


FULLTIME LIFESTYLE BLOGGER

FOR INQUIRIES | COLLABORATION

KINDLY CONTACT ME AT norlen.othman@gmail.com


CARIAN

Labels