#makanak4 WHO LIVING HER LIFE TO THE FULLEST

Wednesday, December 31, 2014

Dilema Ibu Bekerja Tapi Nak Menyusukan Anak

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Readers.

Ibu2 yang fully support breastfeeding sudah tentu mengimpikan untuk menyusukan anak sehingga anak berumur 2 tahun. Unfortunately, tak semua impian begitu dapat dicapai dan ada kalanya, si ibu terkandas di tengah jalan. Antara faktor utama penyusuan anak sehingga 2 tahun tidak tercapai adalah disebabkan oleh kesibukan ibu yang bekerja dan kekurangan stok susu serta jumlah susu yang dikumpul semasa sesi mengepam adalah mengecewakan. Ini semua boleh menyebabkan ibu2 menjadi stress dan kemudian menyebabkan pengeluaran susu semakin berkurangan. Mama sendiri pernah berjumpa dengan golongan ibu2 yang begini, amat mengharapkan agar dapat menyusukan anak hingga 2 tahun tetapi tidak berjaya. Even mama sendiri pernah merasai situasi begini.

Bila kita sibuk bekerja, sesi mengepam yang sepatutnya 3 jam sekali akan drag kadang2 hingga lebih dari 4 ke 5 jam. Bila ini berlaku, signal untuk menghasilkan susu tidak dapat dihantar kerana susu sedia ada tidak dikosongkan dari payudara. Panjang ye kalau nak cerita berkenaan penyusuan ni.

Meh mama belanja video dari seorang ibu yang struggle untuk menyediakan stok susu ibu buat anak tersayang dan pada yang sama perlu bekerja secara shift. Mama rasa mama beruntung lagi sebab mama bekerja normal working hour. Selamat nonton ibu2. Semoga menjadi inspirasi buat anda untuk meneruskan penyusuan susu ibu.



Share:

0 comments:

Post a Comment

CONTACT ME


FULLTIME LIFESTYLE BLOGGER

FOR INQUIRIES | COLLABORATION

KINDLY CONTACT ME AT norlen.othman@gmail.com


CARIAN

Labels