#makanak4 WHO LIVING HER LIFE TO THE FULLEST

Thursday, September 4, 2014

Risiko Pengambilan Supplement Tambahan Atau Multivitamin

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat readers semua.

Mama nak kongsi sedikit tentang risiko kita sebagai manusia dalam pengambilan supplement ni berdasarkan pengalaman mama sendiri dan keluarga.

Bila kita decide untuk mengambil supplement tambahan untuk tubuh badan kita, kita harus dan WAJIB pastikan apakah jenama produk yang sesuai dan yang paling penting yang selamat dan boleh dipercayai. Haruslah tidak boleh hentam kromo jek bila kita nak pilih supplement ni ye. Kita yang perempuan ni pun kalau nak beli handbag ke, kasut ke,kereta pun kita buat survey dulu kan. Jenama apa yang ok, tahan lama, berpatutan. Pendek kata is it worth buying it?

Bila dah pilih jenama tu, semak pula produk-produk dia. Kadang-kadang kita badan kita tidak perlukan semua supplement yang dijual. Peranan kita di sini pula haruslah kita sebagai tuan punya badan tahu apa keperluan tubuh badan kita. Pengambilan diet kita seharian macam mana? Cukup ke keperluan nutrisi bagi tubuh badan kita dengan diet yang di ambil? Kalau yang nak kurus, kene tahu juga kegemukan kita tu disebabkan apa? Kalau yang dah kurus tu nak tambah berat badan pun perlu tahu apa yang sesuai untuk di ambil. Dan yang paling penting, JANGAN TIRU ORANG LAIN. Badan kita tak sama dengan badan orang lain ye. Kadang-kadang ada yang ingin mencuba supplement disebabkan masalah kesihatan. Sila rujuk dengan doktor dahulu sebelum mencuba apa-apa supplement. Kalau boleh pinjam dulu sample atau contoh bawa jumpa doktor untuk dapatkan pengesahan. Ini adalah salah satu cara precaution untuk tubuh badan kita juga. Takut nanti, tujuan lain tapi hasil dapatan lain. Dah mula finger point pula. Aniaya orang lain nanti.

Kemudian, bila dah decide, refer kepada pakar jualan, Kalau beli dekat farmasi, jumpa pharmacist dahulu. Jangan main redah je. Bahaya juga. Kalau yang beli dengan distributor mana-mana jenama, jumpa dan tanya. Kalau tak jumpa pun boleh wassap ke, PM ke, atau apa2 sahaja cara. Minta pendapat dan pandangan. Produk mana yang sesuai dan kegunaannya. Sila pastikan ye. Mama minta tolong sangat kalau nak ambil supplement atau multivitamin ke, refer dahulu. Nak beli bawang kat pasar pun kita pilih yang elok. Ni kan pula nak masuk dalam badan, hati-hati ya. Pernah mama belikan untuk husband supplement, bila dah nak habis sekotak tetiba keluar TV dimaklumkan terdapat bahan larangan dalam kandungan. Ya Allah, masa tu serious mama rasa bersalah sangat-sangat. Terus mama buang kotak tu. Mama lebih berhati-hati sekarang nak pilih produk. 

Lagi satu, bagi mereka yang jenis amik lebih dari satu produk atau jenama, tolong berhati-hati. Dulu masa mama sekolah, pernah kawan-kawan cakap kalau nak tukar pencuci muka kene 'puasa' dulu dari basuh muka. Maksudnya tak boleh terus menukar dari produk A kepada produk B serta merta ye. Sebab kita nak tau kesannya. Kalau tidak macam mana kita nak tau kan produk mana yang berkesan, yang beri kita kesan sampingan ke atau yang tidak berkesan langsung.

So nasihat mama, buat research sikit dahulu sebelum mencuba apa-apa jenis produk pun. Tak rugi malah mana tahu mungkin memberikan manfaat dan ilmu yang lebih buat kita. Dan jangan terpengaruh sangat dengan iklan-iklan tu ye. Sayangilah diri anda tidak kira lelaki atau perempuan, tua atau muda. Di antara pesan Rasulullah dalam Ingat 5 Perkara Sebelum 5 Perkara adalah SIHAT SEBELUM SAKIT.


Share:

0 comments:

Post a Comment

CONTACT ME


FULLTIME LIFESTYLE BLOGGER

FOR INQUIRIES | COLLABORATION

KINDLY CONTACT ME AT norlen.othman@gmail.com


CARIAN

Labels